Sebadisciplína ti pomôže vo všetkých oblastiach života.

Vďaka týmto piatim radám si sebadisciplínu zlepšíš.

1. Prispôsob si svoje prostredie

Prostredie má na teba silný vplyv. Môže ti pomôcť na ceste k úspechu, alebo naopak ti podrážať nohy. Našťastie je v tvojej moci si svoje prostredie prispôsobiť.

Odstráň zo svojho prostredia všetky veci, ktoré ťa oberajú o produktivitu a ktoré podrážajú tvoju sebadisciplínu. Naopak, pridaj do svojho prostredia také veci, ktoré ti sebadisciplínu zvyšujú.

Napríklad, keď sa chceš stravovať zdravšie, odstráň zo svojho domova všetky nezdravé jedlá a naplň si kuchyňu iba zdravými.

2. Urob si to jednoduchšie

Dôležité je, aby ťa už len samotné pomyslenie na nejaký veľký cieľ neodradilo. Napríklad, keby si si povedal, že odteraz začneš chodiť do posilňovne každý deň na hodinu, tak za týždeň sa tomu už pravdepodobne začneš vyhýbať.

Keď si chceš vytvoriť nové návyky, ktoré podporia tvoju sebadisciplínu, dávaj si malé ciele. Späť k príkladu s posilňovňou, stanov si na začiatok minimalistický návyk, napríklad ísť si zacvičiť na desať minút trikrát týždenne. Je pravdepodobné, že keď už raz do tej posilňovne prídeš, odcvičíš si aj viac.

Pamätaj, sebadisciplína sa tvorí v malých krokoch.

3. Sebadisciplína sa začína spúšťačom

Každý návyk sa skladá zo spúšťača a následnej automatickej akcie. Ak sa zameriaš na nastavenie správnych spúšťačov, budeš to mať s tou akciou omnoho jednoduchšie.

Napríklad, keď chceš začať s tou posilňovňou, priprav si svoj úbor pred dvere, aby ti padol do oka hneď potom, ako sa vrátiš z práce. Bude to tvoj spúšťač, ktorý ti v hlave automaticky naštartuje proces cvičenia.

4. Zapoj sa do podpornej skupiny

Ľudia okolo nás majú podstatný vplyv na naše výsledky. Ak sa obklopíš správnymi ľuďmi, pomôžu ti na ceste za dosiahnutím tvojich cieľov. Keď bude tvoja sila vôle nízka, práve takíto ľudia ťa podporia.

5. Sebadisciplína potrebuje odmeny

Pri tvorbe návykov záleží veľa od odmeny. Problém je, že väčšina návykov dosahuje výsledky až v ďalekej budúcnosti.

Zober si napríklad tú posilňovňu. Určite z nej neuvidíš žiadny výsledok za týždeň a pravdepodobne nie ani za mesiac. Kde je teda tvoja odmena? Sebadisciplína bez svojej odmeny dlho nevydrží.

Musíš si teda vytvoriť vlastné čiastkové odmeny. Zvoľ si dopredu niečo, čím sa budeš po vykonaní svojho návyku odmeňovať. Môže to byť niečo relatívne malé ale významné. Napríklad si zvolíš, že po každom cvičení si pustíš svoju obľúbenú pesničku, alebo sa odmeníš jednou epizódou dobrého seriálu.

Záver

Budovanie sebadisciplíny je trvalý proces. Časom zistíš, čo funguje pre teba. Pamätaj, že každý krok vpred je správnym krokom bez ohľadu na to, či sa z času na čas potkneš. Ak si chceš o sebadisciplíne prečítať viac, otvor si článok na Masterkurze.

Teraz poznáš päť tipov, ktoré môžeš použiť na spevnenie svojej disciplíny. Dôležité je už len začať. Naštartuj sa a nezastavuj.