Ready player One

Knižná novinka Ready Player One od amerického autora Ernesta Clina pochádza od mimoriadneho fanúšika starých pôvodných hier, scifi a vôbec éry 80-tych rokov. To aj ovplyvnilo jeho prvotinu, ktorá sa stala tak mimoriadne úspešnou, že podľa nech Spielberg nakrúca film. Príbeh odohrávajúci sa v roku 2044 sa však naozaj zaujímavým spôsobom dotýka éry z pred pre nás 30 rokov. Keď boli vrcholom filmárskeho umenia Hviezdne vojny, bodovalo Duran Duran a svetu počítačových hier vládli staré pár bitové herné konzoly. Nie, nejde o cestovanie v čase, ale vytvorenie nového virtuálneho sveta v blízkej budúcnosti, v ktorom okolnosti prinútili ľudí zamerať sa práve na 80-te roky. Prečo by vás mohla kniha baviť?

Ready player One

1. Prekvapivá gradácia

Celý príbeh začína pozoruhodným záverom po smrti zakladateľa veľkej softwarovej spoločnosti. Nemá dedičov, jeho miliardový majetok v dobe hladu a chaosu môže mnohé zmeniť. Bol autorom virtuálneho sveta, kam sa pripája svet reálny, aby unikol od problémov. Zakladateľ však odkázal celé svoje bohatstvo tomu, kto vo virtuálnom svete pomocou hádaniek nájde tri kľúče a odomkne nimi tri brány. Celé roky nikto nedokázal vylúštiť nič, až jedného dňa neznámy chlapec. Príbeh v úvode knihy, ktorý popisuje fádny život tohto chlapca a úvodný dej nemá také obrátky, ako získa v druhej polovici a v závere je to už akciou nabitý príbeh, ktorý poteší hlavne nadšencov pre gradujúce nenápadné scifi s nohami prevažne na pevnej zemi. Hoci tej virtuálnej.

2. Počiatky počítačových hier

Ak ste čo i len trochu pričuchli k starým hrám a viete niečo aj o tých nových, je to pre vás ako stvorená kniha. Budete vedieť o čom je reč v niektorých bočných myšlienkach a celkom iný zážitok budete mať z niektorých spojení, ktoré sa týkajú práve hier. Ak ste si mysleli, že niektoré staré hry sú už celkom zabudnuté a nikto ich nespomenie, skutočnosť je iná. Nie, táto kniha nie je len o počítačových hrách. Ak ich nepoznáte, vôbec to nevadí.

3. Filmy osemdesiatych rokov

V ére osemdesiatych rokov vznikalo viacero zaujímavých skvostov, seriálov, veľkofilmov, aj menej známych fantasy diel. V knihe sa spomínajú, pretože medzi nimi ukryl zakladateľ Halliday niektoré kľúče. Pre hlavného hrdinu je tak nutné poznať repliky niektorých filmov, aby dokázal splniť zaujímavé a ťažké úlohy. Podivuhodné úlohy vznikli len preto, že Halliday sa narodil v osemdesiatych rokoch a bol ich fanúšikom až do svojej smrti. Čo na tom, že príbeh knihy sa odohráva v roku 2044? Všetci, čo chcú nájsť poklad vedia, že cestu nájdu vo svete, ktorý zakladateľ poznal najlepšie. Dokonca sa tu spomínajú niektoré dnes už vzácne japonské filmy, hrdinovia, postavy a podobne.

4. Hudba a kultúra tejto éry

Neraz sa spomína hudba 80-tych rokov, známe hity a vypalováky, ktoré dnes už vôbec nemusia nájsť svoje miesto v rádiu, či iných dielach. Vo filme budú mať filmári kopec práce s vytvorením sveta virtuálneho OASIS systému. No menej sa natrápia so soundtrackom. Zaznievajú totiž známe skladby a kapely, niektoré ešte stále fungujúce dodnes. Nechýbajú ani rôzne prvky vtedajšej kultúry, slogany a podobne.

5. Mladý príbeh o priateľstve, láske a plný zaujímavého

Hlavnými hrdinami sú mladí ľudia. Už samotní zakladateľ celý boj o výhru totiž zasadil na miesto, ktoré bude prístupné všetkým, hlavne mladým ľuďom. Autor knihy výborne spracoval príbeh, ktorý v sebe zahŕňa viacero prvkov, ba priam kvantum prvkov. Zaujímavostí, kuriozít, pripomienok na 80-te roky, no nie protivnou formou. Hlavnými hrdinami sú prevažne mladí ľudia. Lenže nie je to len o nich a ich ceste za výhrou. Pretekajú proti sebe, no drží s nimi krok aj podlá organizácia telekomunikačnej spoločnosti IOI, ktorá sa chce získaním kľúčov zmocniť dedičstva a doteraz bezplatného systému OASIS, aby zaviedla poplatky a zvýšila tak svoje zisky a postavenie. Čiže pre čitateľa je pripravená poriadna nálož akcie, súbojov… keď sa v knihe dostatočne zoznámite s celým svetom a fungovaním, čakajte vyostrenie bojov a spojenie celého sveta do zaujímavého záveru.