O metabolizme sa už toho narozprávalo naozaj veľa. Často obviňujeme „pomalý metabolizmus“ z toho, že nie sme schopní schudnúť alebo si udržať váhu. Lenže, čo ak je to trochu inak? Čo stojí za metabolickou rýchlosťou a možno vôbec metabolizmus zrýchliť?

Pravdy a mýty o metabolizme

Je pravda, že telesná váha a metabolizmus sú navzájom prepojené, ale možno nie tak, ako by ste si mohli myslieť. Metabolizmus zahŕňa všetky chemické procesy, ktoré každý deň prebiehajú v ľudskom tele, aby sa udržalo nažive. Počas metabolickej výmeny telo premieňa kalórie z potravy na energiu alebo vyrába špecializované chemikálie, ktoré potrebujú pre svoju prácu bunky. Práve tieto procesy, ktoré vo Vašom tele prebiehajú každý deň, tvoria metabolizmus.

Ak budeme hovoriť o rýchlosti metabolizmu, zvádza to k predstave, že ľudia s „pomalým metabolizmom spaľujú kalórie pomalšie ako ostatní. Na základe tejto úvahy je celkom logické predpokladať, že metabolizmus môže značiť len to, ako rýchlo (alebo pomaly) Vaše telo vykonáva svoju prácu.

V skutočnosti však metabolická frekvencia (alebo presnejšie povedané metabolizmus) značí počet kalórií, ktoré spálite v priebehu 24 hodín preto, aby ste udržali základné procesy v tele. Teda činnosťou srdca alebo dýchaním.

To samozrejme nie sú všetky kalórie, ktoré spálite za deň, ale tvoria z nich pomerne veľkú časť. Približne 75% celkového počtu kalórií, ktoré denne spotrebujete, sa spáli iba kvôli udržaniu Vášho tela nažive. Zvyšné kalórie sa využívajú počas každodenných aktivít a cvičení.

Aké faktory ovplyvňujú rýchlosť metabolizmu?

Telá niektorých ľudí využívajú na uskutočňovanie týchto základných metabolických procesov viac kalórií ako telá iných ľudí. To sú práve tí, o ktorých sa nesprávne hovorí, že majú „rýchly“ metabolizmus, naopak tým, ktorých organizmus potrebuje málo kalórií sa často prisudzuje metabolizmus „pomalý“.

Lenže metabolizmus nie je v skutočnosti o tom, ako rýchlo spaľujete kalórie, ale o počte kalórií, ktoré je Vaše telo schopné za deň spotrebovať. Nie je úplne možné prinútiť organizmus spaľovať kalórie rýchlejšie. Existujú isté faktory, ktoré majú na metabolickú rýchlosť vplyv. Keď ich budete poznať, urobíte si lepšiu predstavu o tom, čo môžete urobiť pre zlepšenie Vašej metabolickej rýchlosti.

Veľkosť tela

Väčší ľudia majú vyššiu metabolickú rýchlosť ako tí menší. Stojí za tým veľmi jednoduché vysvetlenie, majú viac buniek, z ktorých každá robí nejakú metabolickú prácu. Tým pádom v konečnom dôsledku spália viac kalórií. To je tiež jeden z dôvodov, prečo majú muži obvykle vyššiu metabolickú rýchlosť ako ženy.

Telesná konštitúcia

Veľmi dôležitým faktorom pri určovaní metabolickej rýchlosti je množstvo čistej telesnej hmoty, ktorú máte. Ľudské telo môžeme rozdeliť na dve časti: jedna časť je tuk a druhá časť je čistá telesná hmota. Inými slovami, všetko ostatné, čo nie je tuk – kosti, telesné tekutiny, orgány a svaly.

Práve táto telesná hmota určuje Vašu metabolickú rýchlosť, pretože každý kilogram čistej hmoty spáli asi 30 kalórií za deň. Oproti tomu kilogram tuku spáli iba 2 kalórie za deň. A v tom je práve to tajomstvo, v svalových bunkách prebieha oveľa viac procesov, ktoré premieňajú kalórie na energiu, ako v tukových bunkách. Takže, ak sa zvýši pomer svalovej hmoty vo Vašom tele, zrýchli sa aj Vaše metabolické tempo.

Vek

Ako starneme, má telo tendenciu strácať svalovú hmotu. Jednak k tomu prispievajú prírodné hormonálne zmeny a jednak za tým stojí pomalšia regenerácia svalových poškodení, ktoré vyplývajú z každodennej činnosti svalov. S menším počtom svalových buniek potom telo spaľuje menej kalórií.

Pohlavie

Muži spaľujú viac ako ženy z dvoch jednoduchých dôvodov. Obvykle sú väčší a majú sklon mať viac svalovej hmoty ako ženy.

Príliš veľké zníženie príjmu kalórií

Ak sa Váš kalorický príjem veľmi zníži, Vaša metabolická rýchlosť  môže klesnúť. Ak sa nad tým zamyslíte, dáva to zmysel, Vaše telo sa len pokúša urobiť rovnakú metabolickú prácu s menším počtom kalórií, aby vás udržalo nažive. Vo všeobecnosti však platí, že tieto úbytky sú relatívne malé, najmä ak počet prijatých kalórií zmenšujete postupne, nie dramaticky.

Možno sa pýtate, čo s tým? Máme pre vás pár tipov, ako zvýšiť metabolickú rýchlosť:

Jedzte dosť proteínu – Vaše telo používa proteín, ktorý prijímate na vybudovanie a opravu svalového tkaniva. Pokiaľ vo svojej diéte nemáte dostatok proteínu, Vaše telo jednoducho nemá suroviny, ktoré potrebuje na výrobu a opravu svalových buniek.

Vytvorte si svalovú hmotu – To je pravdepodobne jedna z najdôležitejších vecí, ktorú môžete urobiť, pretože svaly zvyšujú množstvo čistej telesnej hmoty, ktorú máte, čo zvyšuje Vašu celkovú metabolickú rýchlosť. A nemyslite si, že cvičenie je len pre mladých. So správnou stravou a správnym cvičením je Vaše telo schopné budovať svaly v akomkoľvek veku.

Zvýšte svoju každodennú aktivitu – akákoľvek činnosť samozrejme spaľuje kalórie, ale to samo osebe neovplyvňuje Vašu metabolickú rýchlosť. Keď cvičíte, využívate svaly na pohyb tela, a to pomáha zachovať svalovú hmotu. Navyše aktivita v konečnom dôsledku pomôže aj vyrovnať pokles metabolickej rýchlosti, spôsobený znížením príjmu kalórií.