Lod Nevis, Jan Plener autor

Najväčšie lode sveta sú zväčša tankery. Dnes sa dočítate o piatich najväčších lodiach sveta, aké kedy človek vyrobil. Hneď ďalšia, v podstate až siedma loď v celosvetovom historickom poradí, no hneď druhá, ak by sme písali o stále plaviacich sa lodiach, by bola loď Emma Mærsk, ktorá nepatrí medzi tankery, ale ide o nákladnú loď. Treba podotknúť, že veľké plaviace sa kolosy si vždy vyžadovali celkom iné postupy, iné zaobchádzanie, ovládanie, no hodnotu mali či už v prevádzke, alebo vyradené. Ako zdroj veľkého množstva železa, predovšetkým.

5. Batillus
Supertanker Batillus postavili v roku 1976 vo Francúzsku. Svoju činnosť skončil v roku 1981, keď sa rozhodlo o jeho zošrotovaní. Dôvodmi boli priveľmi vysoké náklady na údržbu a veľmi nízku ziskovosť ako aj veľmi komplikovanú prevádzku tohto kolosu.

4. Prairial
Supertanker postavený v roku 1979 lodenicami Chantiers de l’Atlantique v Saint-Nazaire pre spoločnosť Compagnie Nationale de Navigation má za bratov aj nižšie menované supertankery Batillus a Pierre Guillaumat. Bol poslednou loďou, ktorú v tejto triede vyrobili. Plavil sa až do roku 2003 pod rôznymi menami. Od roku 1985 mal meno Sea Brilliance, od roku 1986 zas Hellas Fos, od roku 1997 sa volal Sea Giant.

3. Bellamya
V roku postavili aj loď Bellamya, ktorá bola navlas rovnaká ako ostatné z rovnakej dielne. Všetky tri boli rovnako dlhé a to presne 414, 22 metrov s rýchlosťou 16 uzlov, 30 km/h.

2. Pierre Guillaumat
Druhá najväčšia loď na svete bola loď Pierre Guillaumat z roku 1977, vychádzajúca od rovnakých autorov ako Batillus a Prairial. Prairial a Batillus prerástla len o jeden meter. Loď v roku 1983 premenoval nový majiteľ na 1983 na Ulsan Master a o niekoľko mesiacov skončil v šrote v južnej Kórei. Pre jeho veľkosť nebol tanker použiteľný na prechod kľúčovými prieplavmi ako je Suez či Panama. Vtipné bolo, že aj samotný politik, po ktorom loď pomenovali, vo vláde figuroval veľmi krátko. Loď samotná sa plavila len šesť rokov. Pre svoju stavbu a veľkosť sa však nezmestila na žiadne prístavy, ktoré skrátka neboli pripravené na takýto kolos. Loď bola dlhá 414,23 metra a plávala rýchlosťou 16 uzlov, teda 30/h.

1. Seawise Giant
Najväčšia loď akú kedy človek vyrobil sa volá Seawise Giant. Svoj názov počas služby v rôznych spoločnostiach zmenila na Jahre Viking, Knock Nevis a využívaná je na prepravu ropy. Jej váha je 657 00 ton. Je tak zároveň najťažšia. Je tiež najväčším ovládateľným objektom, ktorý človek kedy vyrobil. Postavili ho v Japonsku v roku 1979. Dlhá je 458,45 metra a pláva rýchlosťou 30 km/h

Nuž a keďže sme to tu dnes mali plné rovnakých lodí, pridajme si ešte jedno známe meno. Esso Atlantic.
Loď, ktorá na mori vydržala neuveriteľných 35 rokov bezproblémovej prevádzky nesie známe meno, najmä v oblasti ropného priemyslu v zahraničí. Kapacita lode bola 516 000 ton ropy. V roku 2002 loď predali do Pakistanu, kde bola zošrotovaná ako cenný zdroj železa. V rebríčku najväčších lodí sveta by bola na šiestom mieste. Dlhá je 406.57 metrov, vyrobilu ju v Japonsku a jej operátorom je spoločnosť ESSO Tankers, Inc. v Libérii.

 

 

Foto: loď Seawise Giant autor: Honza Plener, zdroj: aukevisser.nl