TOP 5 zaujímavostí o úspešnom slovenskom filme Kandidát

0
903
Film Kandidát

Film Kandidát je momentálne azda najúspešnejší slovenský film tohto roka. Vznikol podľa knižnej predlohy autorov Maroša Hečka a Michala Havrana, ktorá však vôbec nebola tak stará, aby sa stihla priveľmi usalašiť v knižniciach, a čoskoro sa pustili do výroby filmu. Tento krok jeho autori nakoniec určite nemôžu ľutovať. Film, o ktorom návštevníci hovoria, že by mal byť „povinným čítaním“ pre všetkých, aby pochopili, že aj takto žiaľ funguje svet okolo nás, rozpráva príbeh, ktorý začína ako odpočúvanie, no odhaľuje ďaleko viac. Obchody, moc peňazí, moc jednotlivcov, moc známostí a politickú moc.

Film Kandidát

Vzhľadom na úspech, aký film zaznamenáva v slovenských kinách, môžeme hovoriť o určitom medzníku. Nadšenci pre kandidáta môžu pokojne hovoriť o filmoch pred Kandidátom a filmoch po Kandidátovi. Aj nás prekvapilo spracovanie, kvalita obrazu, efekty a zvuk, pričom nič z toho na takejto úrovni akoby ani nepochádzalo zo Slovenska ale z prepracovaného Hollywoodu. Film je tak príkladom toho, že keď sa chce, ide to.

1. Knižná predloha a druhé vydanie
Film nakrútili podľa knižnej predlohy, ako už bolo spomenuté, napísanej Marošom Hečkom a Michalom Havranom. Obaja si vo filme dokonca zahrali aj malé úlohy a obaja sa tiež stretnú v krátkej scénke pri operačnom stole, kde jeden hrá lekára a druhý obeť atentátu. Zaujímavosťou je, že Michal Havran hrá najdôležitejšiu postavu filmu, ktorá sa však vo filme objaví len minimálne. Knihu pôvodne písali ako scenár k budúcemu filmu, mala teda podobu, z ktorej bolo možné už hravo pripraviť skutočný scenár. Počas premiéry filmu v kinách sa na pulty kníhkupectiev dostáva reedícia už z vydavateľstva IKAR. Ide o druhé vydanie tejto knihy s novou obálkou.

2. Úspech
Kandidát má mimoriadny úspech. Počas premiéry a prvých premietaní na Slovensku získaval vysoké hodnotenia v článkoch a recenziách. Tvorcom liezli do zadnice všetky médiá, každý chcel byť súčasťou tohto humbuku. Na mnohé premiéry chodili herci s tvorcami osobne, čo bolo pre ľudí bližšie. V slovenských kinách si film pozrelo už viac ako 55 000 divákov. Podľa Facebooku filmu o vrátenie vstupného požiadali len tri osoby, čo bolo číslo uvedené asi len ako žart. Ak by však bolo vyššie, aj to by stálo za zverejnenie. Nuž, potom je možné naozaj hovoriť o úspechu. Ten film získal možno preto, že priniesol príbeh plný informácií, dejových línií a ukážku reálnej moci, ktorá sa ukrýva v rukách bohatých a slávnych s politickými ambíciami aj práve v tomto neistom období plnom politiky v médiách, na billboardoch, ak v rozhovoroch bežných ľudí.

3. Imidž, slogany a Facebook
Kto chce dobre predávať, musí mať dobrý tovar, dobrú myšlienku a dobrý marketing. Filmu sa podarilo zabodovať v každom z týchto troch bodov. Marketing postavený na dobrom imidži je dôležitý. Využili oblek so šrobom, ktorý symbolizoval veľmi trefne fakt manipulácií. Slogany k filmu a ich trefné používanie zostali v ušiach aj mysli ľudí. Zaujímavosťou je, že hlavný slogan, alebo podtitul „Skutočný príbeh, ktorý sa nikdy nestal“ zostal zafixovaný v mysli niektorých ľudí oveľa viac, ako mená postáv z filmu. Filmy majú bežne Facebook, no len máloktorým filmom dnes záleží na tom, budovať svoju fanúšikovskú základňu, prinášať novinky, zaujímavosti, fakty, aktualizácie, pripravované dátumy a podujatia, zároveň ľudí aj zaujať. Skrátka plniť úlohu sociálnej siete. Facebook filmu prispieva pravidelne a každý je tak v spojení s prípadnými akciami a súťažami.

4. Konšpiračná teória a Ficov zásah
Ešte počas prvých dní od uvedenia filmu v kinách sa na webe objavila podivná teória, ktorá sa veľmi rýchlo sformovala do jedného názoru aj vďaka zvláštnym informáciám v médiách. Najvyššia slovenská politika, menovite premiér Fico, či dokonca finančné skupiny mali ovplyvniť výsledný film a mali vraj docieliť vystrihnutie niektorých scén, ktoré sa ich dotýkali. Neprehľadný bordel, ktorého sa rýchlo zmocnili milovníci konšpirácií, ponúkol niektorým jednotlivcom živnú pôdu na vznik konšpiračných teórií o vplyve súčasnej vlády a finančných skupín na výslednú verziu filmu. Vznikla tak mienka, že film sa do kín dostal zostrihaný na žiadosť mocných v pozadí. Celé to však bola hlúposť, ktorej sa však nechcú pustiť práve tí, čo to celé vymysleli.

5. Mená, ba dokonca aj Búrlivý burčiak s Búrlivým vínom spolu
Medzi hercami diváci nájdu pomerne veľa známych mien. Roman Luknár (Panelák, Kráska v nesnázích, Pokoj v duši), Monika Hilmerová (momentálne najviac známa vďaka Búrlivému vínu, počas nakrúcania zistila že je tehotná), Marek Majeský (výborný dabingový herec momentálne taktiež najviac známy z Búrlivého vína), Michal Kubovčík (známy ako Hesso Jašterák, mimochodom postava z paródie Búrlivý burčiak) a ďalej herci ako Michal Dlouhý, Ján Jackuliak (Igor Oravec – postava opäť z Búrlivého vína) a ďalší. Zaujímavosťou je, že sa tak v jednom filme stretli herci z jedného seriálu a aj z jeho paródie. Zabudnite ale na seriál, ak patríte medzi odporcov tých televíznych nekončiacich príbehov. Talent niektorých hercov je dobré posudzovať až podľa filmu, kde je o niečo lepšia hĺbka postavy, aj jej vlastností. Taktiež soundtrack filmu sa môže pýšiť niekoľkými menami. Napríklad hudobníkom Matúšom Širokým, alebo Branislavom Kováčom, ktorého skôr ľudia poznajú pod menom Vec.