Od 1. januára 2023 sa e-shopy v Českej republike musia riadiť novými pravidlami. Tu sú tie najdôležitejšie, ktorým by pre vás nemal byť problém sa rýchlo prispôsobiť. Ak teda predávate svoj tovar v e-shope v Českej republike, mali by ste dodržiavať aj tieto pravidlá.
Tlačidlo na dokončenie objednávky
Upravilo sa znenie tlačidla “Objednať” – od nového roka musí byť z názvu tlačidla jasné, že sa používateľ e-shopu zaväzuje aj k platbe. Aj keď to znie neprirodzene, samotné slovo “Objednať” nemuselo pre niektorých používateľov znamenať záväzok zaplatiť za objednávku.
Menia sa aj obchodné podmienky
Znenie obchodných podmienok musíte upraviť aj nasledovne:
· Používateľ musí byť informovaný o tom, či ide o e-shop, spotrebiteľského predajcu alebo online trhovisko.
· Okrem identifikačných údajov, adresy, IČO a ďalších informácií musia teraz obchodné údaje obsahovať aj kontaktný telefón, e-mail a adresu prevádzky (ak sa líši od sídla).
· Spotrebiteľ môže od kúpnej zmluvy odstúpiť akýmkoľvek jednoznačným vyhlásením, a to aj prostredníctvom e-mailu, správy v Messengeri alebo telefonátu.
Nové reklamačné podmienky
Predlžuje sa doba preukázania vady zo 6 mesiacov na 1 rok. Po uplynutí jedného roka od kúpy znáša dôkazné bremeno spotrebiteľ, čo znamená, že dôkazné bremeno je na jeho strane. Ak zákazník prinesie výrobok do niektorej z vašich prevádzok, alebo dokonca na vaše obchodné miesto, na reklamáciu, budete ho musieť prijať.
Ak reklamácia nebude vybavená v súlade s reklamačným poriadkom, ČOI vám môže udeliť pokutu až do výšky 3 miliónov Kč.
To sú len niektoré z novo zavedených predpisov a povinností pre e-shopy. Ak vás táto problematika zaujíma podrobnejšie, odporúčame prečítať si článok Nové revolučné pravidlá pre e-shopy v roku 2023, ktorý nájdete na blogu marketingovej agentúry Optimio. Dozviete sa napríklad, na čo majú spotrebitelia nárok pri kúpe digitálneho obsahu a softvéru.